Barokní literatura je spojena hlavně se Španělskem a Itálií, se silnou rekatolizací a se 17. stoletím. Rozšířila se ale po celé Evropě a doznívala ještě v polovině 18. století. Termín „baroko“ byl zpočátku hanlivý a označoval něco negativního – tohle slovo vzniklo z portugalského „barroco“, což znamená „nepravidelná, pokažená perla“, a to je možná odvozené z latinského slova pro „bradavice“.
fast_rewindZPÁTKY
Baroko nastoupilo po renesanci.
infoBAROKO V DĚJEPISE
Tady popisujeme hlavně knížky. Jestli vás zajímají spíš kostely, sochy andílků nebo vážná hudba, máme ještě dějepisnou kapitolu Baroko.
Silná víra v těžkých časech
V 17. století se Evropa potýkala s několika různými katastrofami – morové epidemie, zvláštní ochlazení, špatná úroda, třicetiletá válka – a tak se nemůžeme tehdejším Evropanům divit, že ty optimistické renesanční myšlenky nahradily pocity nejistoty a bezmoci a že se místo ke svému rozumu obraceli k Bohu. Víra, emoce a city se znovu objevují i v tvorbě, často je připomínána smrt, zvyšuje se úloha duchovnosti a mysticismu, tedy víra v zázraky a nadpřirozeno. Velký vliv měla teď i v literatuře římskokatolická církev.
chat_bubblePOJEM REKATOLIZACE
Rekatolizace je přesvědčování nekatolíků, aby se vrátili k římskokatolické víře. Nejvíc se takhle katolická církev (a především jezuité) snažili rozšířit katolickou víru a posílit svůj vliv právě v dobách baroka, u nás konkrétně po bitvě na Bílé hoře pod vládou Ferdinanda II. Přechod ke katolictví se vynucoval různými způsoby – nekatolíkům byl odebírán majetek, vznikaly pro ně nové tresty, nesměli se například ženit a vdávat s katolíky, často byli nuceni emigrovat a někdy je dokonce mučili až k smrti. S rekatolizací šla ruku v ruce také cenzura a díla několika velkých českých autorů byla zakázána.
Velkolepost a kontrasty
Typická je pro baroko monumentalita a velkolepost – je to poznat nejen na impozantních stavbách a nádherných sochách, ale i v textech: ty barokní se snaží člověka ohromit, překvapit nebo i zastrašit a používají se například rozsáhlé a okázalé metafory. Dále je typický symbolismus a silné kontrasty například mezi Bohem a člověkem – člověk je oproti Bohu nicotný, bezmocný, slabý. Co se žánrů týče, autoři se často vraceli k těm středověkým, to znamená k eposům, legendám, alegoriím, k duchovním písním nebo třeba k naučné literatuře.
Baroko v Evropě
Konkrétní autory a jejich díla najdete v jednotlivých kapitolách podle států:
- Baroko ve Španělsku (Calderón)
- Baroko v Itálii (Tasso)
- Baroko v Anglii (Milton)
- Baroko v Německu (Grimmelshausen, Gryphius)
- Baroko u nás (Balbín, Kadlinský, Bridel, Michna, Rosa, Štajer, Koniáš)
- a samostatnou kapitolu si zaslouží Jan Amos Komenský – Čech, který ale psal v exilu
fast_forwardVPŘED
Všechny zbarvené státy a jména jsou odkazy na kapitoly o nich. A jestli chcete předbíhat, tak dalším (nejen) literárním směrem bude klasicismus.
cognitionBAROKNÍ FILOZOFIE
Nebo je snad libo nějakou barokní filozofii?