Logo Edisco
keyboard_double_arrow_left

Determinanty naší osobnosti

keyboard_double_arrow_right
  • podíl dědičnosti, prostředí apod. na utváření osobnosti
  • osobnost tvoří bio-psycho-sociální jednotu
  • dva druhy vlivů:
    • vnější = exogenní (podmínky prostředí)
    • vnitřní = endogenní (biologická výbava)

1. BIOLOGICKÉ ZNAKY

  • jedná se o samotný organismus člověka:
    • stavba těla
    • činnost nervové soustavy
    • biologické potřeby
    • tělesný stav
    • růst organismu
    • vliv dědičnosti = geny, vrozené dispozice (dědičně je ovlivněna struktura temperamentu, až z 80 % inteligence, tělesné znaky… → vliv dědičnosti je značný)
    • činnost žláz s vnitřní sekrecí – vylučují hormony přímo do krve

2. PSYCHICKÉ ZNAKY

  • psychické procesy:
    • poznávací (kognitivní) – vnímání, fantazie…
    • paměť – zapamatování, uchovávání…
    • volné – vůle, motivace
    • emocionální
  • psychické stavy:
    • stav pozornosti
    • citový stav – nálady, afekt
  • vlastnosti osobnosti:
    • charakter – morální vlastnosti
    • temperament – síla, rychlost, vzrušivost reakcí
    • zaměřenost
    • inteligence
    • schopnosti a dovednosti určující výkon

3. SOCIÁLNÍ VLIVY

  • sociální determinace je určena sociálním prostředím:
    • lidé a vztahy mezi nimi – rozhodující jsou osobní vztahy, citová deprivace má tvrdý dopad na osobnost
    • vztah k sociální skupině – rodina, třída, parta, kamarádi, zájmové organizace, vztahy mezi skupinami, vliv skupiny na jednotlivce, kultura, výchova

Dílčí psychické předpoklady

  • jsou podmínkou pro vykonávání činností (př. vědomosti, dovednosti, návyky, postoje)
  • proměnlivější než psychické vlastnosti

UČENÍ

  • učením se člověk adaptuje na prostředí
  • získávání předpokladů pro aktivní vyrovnávání se s prostředím
  • celoživotní proces
  • rozšiřuje předpoklady a možnosti jedince

Učení

  • záměrné – jedinec si učení uvědomuje, má stanovený cíl
  • bezděčné – bez záměru i při hře, práci apod.
  • základní proces → tvoření asociací

Podmiňování

  • proces, kdy je určitá reakce vyvolána novým podmíněným podnětem

  • klasické podmiňování – spojení vnějších podnětů (2 události následují za sebou nezávisle na jedincově aktivitě)

  • operantní podmiňování – spojení určitě reakce s jejími důsledky

Předpoklady k činnostem

  1. vědomosti – osvojené poznatky a informace
  2. dovednosti – získané dispozice pro vykonávání určité činnosti
    • senzorické – zdokonalené vnímání
    • senzomotorické – koordinace vnímání a pohybu
    • intelektové – dovednost v užívání mluvnických pravidel
    • sociální – umění jednat s lidmi, vcítit se do druhého…
  3. návyky – získané způsoby reagování a chování

Formy učení

  • senzomotorické – rozvíjení názorného poznávání a pohybové stránky činnosti
    • kognitivní – seznámení se s dovedností, vymezení, postupu při osvojování
    • fixační – praktické vykonávání pohybu
    • zdokonalovací – zvyšování rychlosti, efektivity, zautomatizování pohybů
  • vědomostní – osvojování poznatků
    • verbální – osvojení slov, symbolů (př. mat, che)
    • pojmové – poznávání, porozumění různým vztahům, obecným pravidlům
  • intelektové – řešení problémů či úloh
  • sociální – sociální dovednosti
    • učení nápodobou – chování ostatních pozorováno, poté napodobováno
    • učení sociálním zpevňováním – děje se na základě odměn (pochvaly atd.) a trestů sociální povahy (nesouhlas, odmítnutí)
    • identifikace – ztotožnění se s osobou

Efektivita učení závisí na:

  • vnějších podmínkách učení
  • momentálním psychickém stavu
  • charakteru učení
  • zvolené metodě

Poruchy učení

  • dyslexie – porucha čtení
  • dysgrafie – porucha psaní
  • dysortografie – porucha pravopisu