Logo Edisco
keyboard_double_arrow_left

Konflikty

keyboard_double_arrow_right

Konflikty se zabývá sociologie i psychologie – viz sociální psychologie. Teorie konfliktu nabízí myšlenku, že konflikt může být i pozitivní (konstruktivní), protože přináší nová řešení – je zdrojem informací a změn, ukončuje něco, zabraňuje stagnaci, vede k výměně informací, uvolňuje napětí, učí řešit problém, takže vede k analýze, stimuluje zájem, ověřuje a přehodnocuje vztahy, je vlastně podmínkou vývoje.

Konflikty nelze vyloučit, musíme se je naučit ovládat (život bez konfliktů neexistuje). Zdroje konfliktu mohou být ve vnějším prostředí nebo mohou spočívat v člověku samotném, jestliže dochází k rozporům mezi požadavky sociálního prostředí na chování jednotlivce a jeho vnitřní tendencí k určitému chování.

Druhy konfliktu

  • interpersonální (vnější)
    • dva či více lidí se nemohou dohodnout
    • každý zastává jiné stanovisko, konflikt se odrazí navenek prostřednictvím jedinců
  • intrapersonální (vnitřní)
    • uvnitř každého jedince, řeší psychologie
    • negativní je nejistota, strach, agrese

Zvládání konfliktu obsahuje prvky:

  • obsahové – věcné, racionální, bez emocí
  • emocionální – iracionální, zvládají se hůře, déle trvají, nelze je rozumově vysvětlit, např. nejistota, strach, obava

Typy chování vůči konfliktu

  1. konfrontace – útok jedné strany proti druhé
    • nevyslechnou se, nezajímají se, co řekl druhý
    • cílem je vyhrát
  2. únik (popření) – jedna strana se snaží konfliktu vyhnout, druhá strana může agresi stupňovat
    • může dojít ke konfrontaci
    • ten první si může vybíjet vztek někde jinde (např. vynadat partnerovi, dětem , …)
  3. řešení konfliktu – účastníci se snaží hovořit o problému, hledají způsoby, jak problém řešit tak, aby to všem zúčastněným vyhovovalo

Metody aktivního naslouchání

  • brainstorming – metoda volného produkování nápadů
  • povzbuzení – projevit zájem o druhého, povzbudit ho, k tomu, aby se rozpovídal
  • objasnění – pomoci vysvětlit to, o čem se hovořilo, získat více informací
  • parafrázování – ukázat mluvčímu, že skutečně poslouchám, co mi říká, ověřit, zda slova mluvčího chápu správně
  • zrcadlení – pojmenovat pocity druhého a tím mu přinést úlevu, že rozumíte i tomu, co se skrývá za slovy, dát najevo, že chápu, jak se druhý cítí, uznat, že pocity druhého jsou oprávněné
  • shrnutí – shrnout důležité myšlenky a skutečnosti (fakta) vyjednávání
  • ocenění – dát najevo, že uznávám potřeby mluvčího, jejich oprávněnost a hodnotu, uznat význam druhé osoby

PRAVIDLA PRO HLEDÁNÍ ALTERNATIVNÍCH ŘEŠENÍ

  1. mluvit o každém nápadu, co mi přijde na mysl
  2. nekritizovat žádný nápad (ani svůj) – každý nápad je dobrý (i část)
  3. snaha vymyslet co největší počet řešení
  4. po ukončení fáze produkce nápadů, vyvození důsledků, vede k upevnění vztahů