Logo Edisco
keyboard_double_arrow_left

Psychické procesy

keyboard_double_arrow_right
  • krátké trvání
  • vnímání, myšlení
  • orientace v okolí

DRUHY PSYCHICKÝCH PROCESŮ

  • poznávací: seznamování se s novými skutečnostmi
  • paměť: zapamatovávání, uchovávání
  • motivační: citové

Vnímání

  • základ našeho poznávání vnějšího i vnitřního světa
  • poznáváme to, co působí na naše smyslové orgány
  • předchází mu čití: proces, při kterém smyslové orgány přijímají informace z okolí

TŘI PROCESY VNÍMÁNÍ

  1. recepce – schopnost přijímat podněty smyslovými orgány
  2. percepce – schopnost uvědomovat si podněty
  3. apercepce – vnímání využívající předchozí zkušenost

VÝSLEDKY VNÍMÁNÍ

  • počitek: barva, vůně
  • vjem: zobrazuje obraz předmětu jako celek

DRUHY VNÍMÁNÍ PODLE SMYSLOVÝCH ORGÁNŮ

  • zrakové: poznávání předmětů i na velkou vzdálenost, důležité při psaní
  • čichové a chuťové: schopnost odlišit potravu od nebezpečných látek ke konzumaci
  • sluchové: vnímání řeči, výstražná funkce
  • hmatové: slučuje informace kožního a pohybového analyzátoru při ohmatávání
  • pohybové: vnímání polohy těla a kontrola pohybů
  • doteky: vnímání bolesti, chladu, tepla…

Adaptace: smysly se přizpůsobují podnětům

Představa

  • schopnost vybavit si podnět, který zrovna nepůsobí na naše smysly
  • obraz počitků a vjemů v našem mozku

DRUHY PŘEDSTAV

  • podle smyslových orgánů: zrakové, sluchové, hmatové, čichové
  • podle obsahu: konkrétní, abstraktní představy
  • podle podnětu: paměťové, fantazijní

Představy se vybavují na základě asociací (představy se spojují do řetězů).

ASOCIAČNÍ ZÁKONY

  • dotyk v prostoru a čase: lépe se vybavují zážitky vzniklé na témže místě nebo čase
  • podobnost a kontrast: vybavují se nám podobné nebo protikladné představy
  • novost: nové okamžiky se lépe vybavují
  • četnost: více opakované vzpomínky se lépe vybavují
  • živost: prožitky, které zanechají hlubší dojem, se lépe vybavují do vědomí
  • příčiny a následky: paměť si něco vybaví, uvědomí si následek
  • část a celek: př. úryvek – vybavení celé písničky

Fantazie

  • vznikají relativně nové představy vycházející ze zkušenosti a z paměťových představ
  • obrazotvornost

DRUHY FANTAZIÍ

  • podle způsobu vytváření:
    • rekonstrukční fantazie – vytvoření představy na základě schématu
    • tvůrčí fantazie – v umělecké tvorbě
  • podle způsobu vybavování:
    • záměrná fantazie – řídí se záměrem
    • bezděčná fantazie – nemá záměr

Myšlení

  • proces řešení problémů
  • kognitivní (poznávací) proces
  • dochází ke zpracovávání a využívání informací

VLASTNOSTI MYŠLENÍ

  • hloubka – jev pochopen do hloubky
  • šířka – zaměření se na více oborů
  • pružnost – rychlost reakce na podnět
  • kritičnost – schopnost nestranně posuzovat
  • tvořivost – tvůrčí aktivita

FORMY MYŠLENÍ

  • slovní podoba, jíž člověk vyjadřuje výsledek myšlení
  1. pojem – základní forma

  2. soud – vyjádření vztahu mezi 2 pojmy

  3. úsudek – vyjádření vztahu mezi 2 nebo více soudy

  4. premisa – soudy, ze kterých vycházíme

  5. závěr – vyvozený soud

  6. úsudek – vyvození závěrů z premis

DRUHY MYŠLENÍ

  • praktické – problém řešíme praktickou činností
  • konkrétně názorné – problém řešíme využíváním názorných představ
  • abstraktně teoretické – problém řešíme využíváním abstraktních pojmů a představ

SMĚRY, KTERÝMI SE MYŠLENÍ UBÍRÁ

  • konvergentní (sbíhavé) myšlení – jedno řešení
  • divergentní myšlení – více řešení

MYŠLENKOVÉ OPERACE

  • třídění – srovnávání, uspořádání
  • analýza – rozbor (rozčlenění celků na části)
  • syntéza – skládání (spojování částí v celek)
  • abstrakce – výběr nejdůležitější informací
  • generalizace – zobecňování (spojování společenských vlastností)
  • indukce – vyvozování obecných tvrzení z jednotlivých případů
  • dedukce – opak indukce, aplikace obecných poznatků na konkrétní případ

Řeč

  • nástroj myšlení
  • umožňuje komunikaci

DVĚ SLOŽKY ŘEČI

  • receptivní – porozumění (schopnost přijímat zvukové podněty)
  • expresivní – vyjadřování (artikulace, fyziologická způsobilost produkovat řeč skrze mluvidla)

DVA DRUHY ŘEČI

  • vnitřní řeč – řeč sama pro sebe, není vyslovena nahlas
  • vnější řeč – komunikujeme s okolím
    • mluvená
    • psaná

PORUCHY ŘEČI

  • afázie – ztráta řeči
  • mutismus – oněmění
  • koktavost – porucha plynulosti řeči
  • dyslalie – dětská patlavost, porucha výslovnosti

Paměť

  • uchovávání a používání minulých informací

FÁZE PAMĚTI

  1. zapamatování

    • vštěpování si něčeho do vědomí

    • druhy:

    • bezděčné – co nás zaujalo

    • úmyslné – ve škole

  2. uchovávání

    • zahrnuje časovou etapu, která uplyne od zapamatování k vybavení
    • charakteristické zapomínání (pozitivní – traumatické zážitky)
  3. vybavování

    • uvědomění zapamatovaných zážitků
    • nikdy není přesnou kopií původního zážitku

DRUHY PODLE UCHOVÁNÍ

  • krátkodobá
    • vybavitelnost informace po dobu několika vteřin či minut
    • hlavní jsou zrakové a sluchové vjemy
  • dlouhodobá
    • informace v paměti dlouhodobě zakódována

DRUHY PODLE ZAPAMATOVÁVÁNÍ

  • mechanická – učení se nazpaměť
  • logické – vyvozování souvislostí

DRUHY PODLE VNÍMÁNÍ

  1. zraková – výtvarníci
  2. sluchová – melodie, zvuk
  3. pohybová – chůze, tanec
  4. hmatová – chirurg

PORUCHY PAMĚTI

  • amnézie – úplná ztráta paměti na určitou dobu
  • atrofie – dočasné vyhasínání dočasných spojů
  • hypomnézie – člověk si špatně zapamatovává nové věci
  • hypermnézie – nadměrná výkonnost paměti

Emoce (city)

  • jsou psychické jevy (procesy), které hodnotí různé situace, skutečnosti, události, průběh a výsledky činnosti jedince
  • vyjadřují prožívání subjektivního stahu a vztahu k působícím předmětům
  • prožívání subjektivního stavu je, jak se jedinec cítí – příjemně, či nepříjemně
  • prožívání subjektivního vztahu je, zda člověka působící podněty přitahují, nebo odpuzují
  • jsou to emocionální prožitky, které se odrážejí v celé osobnosti

CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY CITŮ

  • subjektivnost – např. sytý hladovému nevěří
  • spontánnost – city nejsou závislé na vůli, vznikají samy
  • aktuálnost – neopakovatelnost, jedinečnost jednoho citu v určité podobě
  • polarita (protikladnost) – většina emocí má svůj protiklad (např. radost a smutek)
  • pestrost (časové střídání) – něco trvá zlomek sekundy, něco je na celý život
  • aktuálnost – neopakovatelnost prožité emoce v téže podobě
  • adaptace – přenášení pocitu z jednoho člověka na druhého, např. nakažlivý smích
  • předmětovost – spojeny s myšlenkou, osobou, předmětem, …

AMBIVALENCE

  • pokud jedinec zároveň prožívá kladné i rozporuplné emoce (zejména k určité osobě nebo skupině)
  • základní znak citů je polarita = protikladnost (převážná část citů má protiklad – 2 póly)

CITOVÁ ŠKÁLA

  • záporný cit – smutek

  • neutrální cit – lhostejnost

  • kladný cit – radost

  • astenické = nepříjemné city (nelibost)

    • oslabující emoce, snižují aktivitu, zvyšují nesamostatnost, závislost, neprůbojnost
  • stenické = příjemné city (libost)

    • podněcující, mobilizační, posilující (energie), zvyšuje sebevědomí, radost ze života

PROJEVY EMOCÍ

  • fyziologické projevy (např. zrychlení a zpomalení dechu, tepu, zblednutí, zčervenání, pocení)
  • neverbálně (ve výrazu tváře, poloha a držení těla, pohyby)
  • verbálně

VLASTNOSTI EMOCÍ

  • citlivost – citová dráždivost, jak snadno a rychle city vznikají
  • citovost – bohatství, chudost citů (šíře citů)
  • náladovost – citová labilita, rychlost střídání citů v čase
  • intenzita – hloubka nebo povrchnost citů
  • citová zralost – rovnováha mezi rozumovou a citovou složkou prožívání
  • sugestibilita (ovlivnitelnost) – podléhání druhým
  • zranitelnost – míra citové odolnosti vůči podnětům
  • ovladatelnost – řízení citového prožívání výrazovost (míra vnějšího projevu emocí)
  • citový optimismus a pesimismus

JAK A KDE VZNIKAJÍ CITY

  • anatomicko-fyziologický základ citů: mozkové centrum citu je v hypotalamu a mezimozku (kousek vedle je centrum pudů a instinktů)
  • vegetativní nervová soustava ovlivňuje city – např. zčervená
  • úzká souvislost mezi city a činností vnitřních orgánů
    • důležitá je činnost žláz s vnitřní sekrecí (štítná žláza, pohlavní žláza) – např. tréma, pocení rukou
    • vylučování hormonů do krve ovlivňuje naše prožívání (zvýšená cit. dráždivost)
  • vyšší nervová soustava ovlivňuje, zda jsme flegmatici (stabilní reakce), cholerici (labilní reakce), extroverti či introverti

DĚLENÍ EMOCÍ Z HLEDISKA VÝVOJE

  • nižší emoce – vývojově starší
    • souvisí s biologickými potřebami, instinkty a pudy (kontrolovány)
    • např. agrese, únava, strach
  • vyšší city (city společenského vědomí) – vývojově mladší
    • vznikají během socializace jedince, jsou typické pouze pro člověka
    • city intelektuální – prožívá jedinec při poznávací činnosti
    • city estetické – prožívá jedinec při hodnocení působících podnětů z hlediska krásna
    • city etické (morální) – prožívá jedinec při dodržování nebo porušování společenských pravidel, morálních principů (cit pro dobro a zlo, spravedlnost)

DĚLENÍ EMOCÍ Z HLEDISKA DÉLKY TRVÁNÍ A INTENZITY

  1. afekty = krátce probíhající, silné, bouřlivé emocionální reakce (snížená sebekontrola, vysoce intenzivní)

    • útočné – od rozhořčení po hněv a zuřivost, agrese: slovní, brachiální (tlučení), autoagrese (výčitky, pocity viny)

    • obranné – strach, neklid, nervozita, mírný úlek, překvapení, obava, zděšení, panický strach

    • strach objektivní – např. strach ze zubaře

    • strach subjektivní – když nemáme zkušenost, např. fóbie z výšek nebo z pavouků

    • pláč – výraz smutku z neúspěchu, ze ztráty blízkého, z bolesti

    • údiv, překvapení, úžas

    • sociální afekt = člověk prožívá vědomí podřazenosti vůči někomu, kdo je nadřazený, více hodnotí společnost než sebe (př. závislost, obdiv, respekt, pocit méněcennosti, hrdost)

  2. citové stavy = nálady = dlouhotrvající a nepříliš intenzivní prožívání vlastního subjektivního stavu

    • na delší dobu ovlivňuje naše prožívání a chování

    • nálada poznamenává naše chování, vnímání (pesimisté vidí všechno černě, optimisté růžově)

    • záleží na typu osobnosti, na ovladatelnosti, na citovosti a zralosti

    • zvláštní citový stav je tréma (způsobí „okno“ = svérázný druh strachu trvající delší dobu)

    • příčina: neúspěch, nedostatek sebedůvěry, nejistota

  3. vášně = dlouhotrvající, poměrně silné emocionální stavy, které ovlivňují myšlení a činnost člověka (základem každého koníčku, zájmu, vztah k někomu či něčemu)

  4. citové vztahy = více nebo méně dlouhotrvající emocionální stavy, prožívání subjektivního vztahu k osobě nebo předmětu či zvířátku

    • intenzivní citové vztahy mohou být silným motivem jednání – např. vražda ze žárlivosti

PORUCHY EMOCÍ

  • emoční labilita
    • citová nestálost, značná proměnlivost emocí
  • fobie
    • chorobný strach, nelze potlačit vůlí
    • arachnofobie (pavouci), klaustrofobie (uzavřené prostory), agorafobie (otevřené prostory)
  • deprese
    • stav projevující se smutkem, plačtivostí, zpomaleností, nic nemá smysl
  • maniodeprese
    • střídání depresivních a manických stavů
    • manie = plný energie, nadšení, veselí, aktivity

TEORIE EMOCÍ

  • autor: Robert Plutchik (1927–2006)
  • mají genetický základ → mechanismy k přežití
  • strach, smutek, hněv, radost, hnus, přijetí, překvapení, očekávání

Motivace

  • motivace – soubor psych. procesů, které člověka podporují či tlumí v jeho činnosti
  • motiv – pohnutka, psychologická příčina reakcí, činností a jednání člověka, základní forma motivu je potřeba
  • potřeba – stav nedostatku či nadbytku něčeho, co člověka vede k činnostem, jimiž tuto potřebu uspokojuje

DĚLENÍ POTŘEB

  • biologické (vrozené) – např. potřeba dýchat, spát
  • sociální (získané)
    • kulturní: vzdělání, kulturní život
    • psychické: radost, štěstí, láska

HIERARCHICKÉ USPOŘÁDÁNÍ POTŘEB

  • uspořádané podle důležitosti pro člověka
  • autor: A. H. Maslow (1908–1970)
  1. fyziologie
  2. bezpečí, jistota
  3. láska
  4. ocenění, uznání
  5. seberealizace

FORMY MOTIVU

  • zájem – kladný vztah člověka k činnostem (vyhraněný zájem – záliba)
  • hodnota – vlastnost ve spojitosti s uspokojováním potřeb a zájmů
  • cíl – uvědomělý směr aktivity

Frustrace

  • psych. stav a chování člověka, které jsou vyvolané rušivou překážkou na cestě k určitému cíli a uspokojení potřeb
  • obranné frustrační mechanismy – agrese, únik ze situace k alkoholu atd.
  • frustrační tolerance – stupeň odolnosti vůči frustrace

Deprivace

  • chronické neuspokojování potřeb nebo nedosahování vytčených cílů
  • dochází k ní, když jsou potřeby splněné na úrovni existenčního minima

PODOBY DEPRIVACE

  • biologická – nedostatek spánku, tepla atd.
  • senzorická (smyslová) – nedostatek podnětů
  • sociální – sociální izolace
  • citová – neuspokojování potřeby lásky a jistoty
  • motorická – nemožnost přiměřeného pohybu

Vůle

  • označuje soubor psych. procesů a vlastností, které zajišťují řízení lidské činnosti a dosahování cílů
  • nejvyšší úroveň motivace
  • vůle lze posilovat našim odhodláním, sportem atd.

VÝSKYT VOLNÍCH PROCESŮ

  • v přípravné fázi
    • uvědomění si vnějšího nebo vnitřního motivu
    • následuje volba cíle a rozhodování
  • v průběhu činnosti – realizování vytyčeného cíle, překonávání překážek

VOLNÍ VLASTNOSTI

  • vlastnosti podmíněné vůlí člověka, vyjadřují záměrné úsilí směřující k cíli
  • př. odpovědnost, vytrvalost, spolehlivost, sebeovládání, svědomitost, sebehodnocení
  • volní vlastnosti souvisí se sebevýchovou

PORUCHY VŮLE

  • hypobulie – snížená vůle
  • abulie – úplná ztráta vůle
  • hyperbulie – nadměrná vůle

Konflikt

  • vede k neuspokojení člověka, může být i zdrojem motivace

DĚLENÍ KONFLIKTŮ

  • vnější – např. střetnutí rodiče s dítětem
  • vnitřní – střetnutí dvou zájmů nebo potřeb

ČTYŘI DRUHY KONFLIKTŮ

  • dvou pozitivních sil – jedince lákají 2 cíle, ale nelze se věnovat oběma
  • dvou negativních sil – splnit nepříjemný úkol, nebo přijmout trest za nesplnění
  • mezi pozitivní a negativní silou – např. dítě si chce pohladit psa, ale bojí se
  • dvojitý konflikt kladných a negativních sil – např. dítě chce vylézt na strom, ale bojí se, zároveň ho sledují přátelé, od nichž chce získat obdiv