Logo Edisco
keyboard_double_arrow_left

Socializace

keyboard_double_arrow_right

Socializace je proces zespolečenšťování člověka neboli začleňování člověka do společnosti. Uskutečňuje se prostřednictvím sociálního učení. Z člověka se díky ní stává kulturní bytost schopná fungovat ve složitém systému lidské společnosti. V procesu socializace působí nejbližší příbuzní (utvářejí vzhledem k dítěti primární skupinu), škola, vrstevnická skupina atd. Výsledkem socializace je porozumění kultuře, přijetí jejích prvků, souboru hodnot a norem dané společnosti.

Socializace je celoživotní proces, neustále vstupujeme do kontaktů a vztahů s ostatními lidmi:

  • primární socializace – nejintenzivněji probíhá v raném dětství
  • sekundární socializace – člověk si hodnoty, normy a pravidla později osvojuje i v dalším průběhu života, např. při nástupu do zaměstnání, založení rodiny (probíhá během pozdějšího dětství a v pubertě)
  • terciální socializace – probíhá v dospělosti

Během socializace může docházet k socializačním problémům (např. izolace jedince v dětství). Člověk a společnost se vzájemně ovlivňují (oboustranný vztah), socializace zajišťuje plynulost společenského vývoje. Člověk se socializuje, ale zároveň i individualizuje (personalizace) – proces sebeuvědomování, schopnost samostatně myslet a jednat.

chat_bubblePOJMY RESOCIALIZACE A REEDUKACE

Resocializace označuje chtěný i nechtěný proces zbavování se původních vzorců chování a hodnot, za kterým následuje přijímání vzorců nových, mnohdy radikálně odlišných (např. pobyt ve vězení, nástup do nového zaměstnání, odchod do důchodu, …). Reedukace je převýchova, specifická varianta resocializace uplatňovaná u osob s poruchami chování nebo s patologickým chováním.

Základní aspekty socializace

  • osvojení si základních kulturních návyků (např. slušné chování, stolování atd.)
  • účelné používání předmětů denní potřeby
  • osvojení si mateřského jazyka a dalších forem komunikace
  • vzdělání – základní poznatky
  • základní sociální role
  • orientace v základních společenských normách a hodnotách
  • postupný vývoj sebekontroly

Co ovlivňuje socializaci

  • vývoj jedince (ontogeneze) je složitý proces, ve kterém dochází ke kvalitativně odlišným změnám:
    • biologické (tělesné – vliv dědičnosti)
    • psychologické (změny emocí, citů a postojů k sobě i okolí)
    • sociální – působení vnějších vlivů (rodina, prostředí, společnost, kultura)
  • socializace směřuje k samostatnosti a rostoucí nezávislosti
  • aktivita jedince – člověk je sám tím, kdo svůj život aktivně utváří a nese za něj odpovědnost

Dědičnost vs. prostředí

  • dědičnost – přenos znaků a vlastností z jedince na jeho potomky (geny)
  • prostředí – veškeré vlivy, které ovlivňují život jedince (životospráva)
  • spory o to, co je člověku vrozené a co získává během života
  • dnes: vzájemné působení obou faktorů

Problémy se sociální adaptací

  • ohrožení procesu socializace při absenci určité zkušenosti
  • např. agresivita dětí způsobená nevhodnou výchovou, obtížné začlenění do kolektivu a potíže s navazováním přátelství, potíže s respektováním pravidel apod.

PSYCHICKÁ DEPRIVACE

  • stav vzniklý následkem náročných životních situací
  • člověk nemá dlouhodobě uspokojeny základní potřeby (nedostatečné hygienické podmínky, špatná výživa, týrání, zanedbávání apod.)
  • následek: zaostávání ve vývoji, celkové neprospívání dítěte
  • co může vést k psychické deprivaci:
    • extrémní sociální izolace („vlčí děti“)
    • podmínky ústavní výchovy (dětské domovy aj.)
    • podmínky v rodině (časté konflikty, špatné sociální podmínky, zanedbávání či týrání dítěte)