Logo Edisco
keyboard_double_arrow_left

Sociální psychologie

keyboard_double_arrow_right
  • oblast zabývající se otázkami lidských interakcí

Sociální poznávání

SOCIÁLNÍ PERCEPCE

  • způsob, jakým si jedinec vytváří dojmy o charakteristikách druhých lidí, jak hodnotí jejich emoce a chování, jak posuzuje interakci mezi lidmi a sociální objekty
  • během sociální percepce se často vyskytují zkreslení a chyby:
    • haló efekt – hodnocení člověka podle výrazného znaku jeho osobnosti
    • efekt primárnosti – na formování dojmu mají větší vliv rysy zaznamenané jako první
    • efekt novosti – na formování dojmu má vliv nejnovější informace
    • efekt shovívavosti – tendence k lepšímu hodnocení lidí, ke kterým máme dobrý vztah
    • chyba centrální tendence – vyhýbání se extrémnímu hodnocení druhých
    • chyba blízkosti – časová nebo prostorová blízkost vede k obdobnému posuzování
    • předsudky – jedinci jsou připisovány vlastnosti na základě jeho příslušnosti k určité sociální skupině
    • projekce – pozorovatel má tendenci promítat do pozorované osoby svoje vlastnosti a prožitky
    • očekávání – pozitivní a negativní (pozitivní – více si všímám kladných vlastností; negativní – naopak)

Sociální komunikace

  • komunikace = spojení mezi lidmi, při níž dochází k předávání a přijímání významů
  • rozlišujeme verbální a neverbální komunikaci

VERBÁLNÍ KOMUNIKACE

  • základní způsob, kterým lidé přijímají a předávají významy
  • předpokladem verbální komunikace – znalost jazyka
  • řeč – schopnost dorozumívat se jazykem
  • psycholingvistika – obor zabývající se formální rovinou řeči

Komunikace probíhá ve dvou liniích:

  • obsahové – to, co si lidé mezi sebou sdělují
  • výkladové – to, jaký smysl lidé přikládají probíranému tématu

Rozlišujeme formu:

  • psanou
  • mluvenou
    • obsahová – to, co chce jedinec sdělit
    • formální – např. barva hlasu, rychlost projevu apod.

NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE

  • mimika – komunikace prostřednictvím výrazů obličeje
  • proxemika – vzdálenost mezi komunikujícími jedinci
  • haptika – dotek (např. podání rukou, poplácání po zádech apod.)
  • posturologie – postoj a držení těla
  • kinezika – pohyb těla při komunikaci
  • gestika – pohyby těla zastupující verbální komunikaci
  • paralingvistika – např. smích, pláč

Mezilidské vztahy

  • osobní vztahy – vztahy k nejbližším osobám
  • předpokladem pro navázání užších mezilidských vztahů jsou:
    • fyzická blízkost

    • atraktivita

    • fyzická – přitažlivost daná postavou, rysy obličeje apod.

    • osobní – přitažlivost daná názory, osobními postoji, hodnotami apod.

AFILIACE

  • lidská potřeba navazovat a udržovat vztahy s druhými
  • samota – vnímána pozitivně, pokud potřebujeme např. přemýšlet o svém životě
  • osamění:
    • sociální izolace – např. jedinec se odstěhoval do jiného státu, je bez rodiny a přátel
    • emocionální izolace – jedinec postrádá důvěrný vztah

LÁSKA

  • silná citová vazba
  • R. F. Sternberg – autor trojúhelníkové teorie lásky:
    • intimita – blízkost, intimní komunikace, emocionální podpora (na počátku vztahu postupně roste, pak postupně klesá)
    • vášeň – psychická aktivace vyvolána fyzickou atraktivitou a sexuální touhou (roste rychle, pozvolna klesá)
    • rozhodnutí / závazek (postupně narůstá a při úspěšném vztahu se drží na relativně vysoké úrovni)
      • rozhodnutí – krátkodobé (jeden člověk miluje druhého)
      • závazek – snaha lásku udržet

AGRESE

  • chování, jehož cílem je záměrné ubližování druhým lidem
  • 2 základní typy podle povahy:
    • afektivní – vyznačuje se impulzivitou (např. při hádce)
    • instrumentální – chladná agrese, není konána pod vlivem zlosti (např. ve sportu)
  • vliv na agresi:
    • biologické faktory – dědičnost, hladina hormonů, požití návykových látek
    • sociální prostředí – chování lidí v bezprostředním okolí, násilí v médiích

Sociální konflikty

  • situace, ve kterých působí dvě síly s protichůdnými účinky

Druhy sociálních konfliktů

  • intrapersonální – probíhají uvnitř osoby
  • sociální – probíhá mezi dvěma či více osobami
    • interpersonální – konflikty mezi dvěma či více osobami
    • skupinové – konflikty v sociálních skupinách
    • meziskupinové – konflikty mezi malými i velkými sociálními skupinami

Tři způsoby řešení konfliktů

  1. autoritativní řešení – založené na moci nebo síle (např. řešení soudní cestou)
  2. alternativní řešení – rozhodnutí, zda chceme konflikt vyřešit a jakým způsobem
    • vyhýbání – ignorování či potlačování problémů
    • kompromis – řešení přijatelné pro zúčastněné konfliktu
  3. intervence třetích stran – v případě, kdy se konflikty přemění na dlouhodobé nebo náročné