Logo Edisco
keyboard_double_arrow_left

Sociologie

keyboard_double_arrow_right

Sociologie je vědecká disciplína zabývající se společností, společenskými jevy, vztahy a procesy. Jako samostatná vědní disciplína se ustavila v 2. polovině 19. století. Zakladatelem sociologie je A. Comte, který původně tento obor nazýval sociální fyzikou. Předmětem zkoumání sociologie je společnost a její struktura, zkoumá společenské jevy a vztahy, sociální životy jednotlivce, skupin a společností. Využívá rozmanité metody (z přírodních věd, humanitních oborů, …), ale povaha poznatků a zjištění sociologie je pouze pravděpodobnostní.

Vymezení sociologie

Sociologie se zabývá stejnými skutečnostmi jako zdravý rozum.

  • skutečnost – umíme je pojmenovat a máme na ně vlastní názor (např. rodina, škola, chudoba, politika, rasismus, …)
  • zdravý rozum – vědění a znalosti, jimiž se lidé řídí v každodenním životě
  • rozdíly mezi přístupem skutečnosti a přístupem zdravého rozumu popsal polský sociolog Z. Bauman

O SOCIÁLNÍCH FAKTECH

É. Durkheim definoval sociologii jako vědu o sociálních faktech.

  • sociální fakta jsou aspekty sociálního života, které mají rozhodující vliv na jednání jedinců (např. náboženství, ekonomie, jazyk, právo, morálka, …), jsou vymezena dvěma podmínkami:
    • jsou vůči člověku vnější
    • působí na člověka nátlakem
  • on chápal sociální fakta jako jevy, které je nezbytné sledovat a zkoumat nezávisle na jedincích
  • jeho vymezení předmětu sociologie se nazývá sociologický realismus

O SOCIÁLNÍM JEDNÁNÍ

M. Weber definoval sociologii jako vědu o sociálním jednání.

  • sociální jednání je spjato s aktivitami lidí (obdařeny smyslem, orientují se podle reakcí druhých lidí), je vymezeno dvěma podmínkami:
    • je smysluplné, obvykle zaměřené na určitý cíl
    • je orientované na druhé lidi
  • on staví na jednotlivci, který je původcem sociálního jednání – společnost pak není nic jiného než sumou takto jednajících lidí
  • jeho vymezení předmětu sociologie se nazývá sociologický nominalismus

Sociologické zkoumání se zabývá dvěma typy problémů:

  1. sociální problém – to, co určitá společnost za problém považuje
  2. sociologický problém – touha sociologa po vědeckém poznání toho, jak věci ve společnosti fungují

SOUVISEJÍCÍ SPOLEČENSKÉ VĚDY

  • filozofie – mají společnou orientaci na člověka a podmínky jeho života
  • historie – společenské dění probíhá v historickém kontextu
  • ekonomie – ekonomický život je podstatnou složkou společenského života
  • psychologie – psychika jedince je ovlivňována sociálními faktory
  • antropologie – obě vědy se zabývají kulturou a společenskými institucemi
  • politologie – problematika moci tvoří důležitá téma obou disciplín
  • ekologie – každá společnost je zasazena do určitého přírodního prostředí, které ji formuluje

Základní přístupy

VIVISTICKÉ PARADIGMA

  • jak společnost ovlivňuje chování člověka – společnost je chápána jako soubor pevných struktur (hodnot, norem)
  • člověk přijímá určité hodnoty, normy, jazyk
  • společnost stojí před člověkem, důraz je kladen na objektivitu poznání
  • inspirace: pozitivismus, strukturalismus, funkcionalismus, marxismus

INTERPRETATIVNÍ PARADIGMA

  • jak si člověk interpretuje svět kolem sebe (subjektivní pohled člověka na realitu)
  • reality (sociální jevy) jsou takové, jak je konkrétní člověk vidí a jak si je vysvětluje
  • člověk stojí před společností, důraz je kladen na subjektivitu poznání
  • inspirace: fenomenologická sociologie, entometodologie, symbolický interakcionismus

Struktura sociologie

VERTIKÁLNÍ ČLENĚNÍ

  • podle úrovně obecnosti, tedy podle toho, jak rozsáhlou skupinu jevů zkoumá
  1. empirický sociologický výzkum – nejnižší úroveň, popis konkrétních jevů
  2. teorie středního dosahu neboli dílčí teorie (Merton) – pokus o vysvětlení určitých skupin podobných jevů (např. sociologie práva, teorie malých skupin)
  3. obecná (systematická) sociologie – komplexní pohled, uchopit a vysvětlit zákonitosti, příčiny, důsledky

HORIZONTÁLNÍ ČLENĚNÍ

  • podle různých aspektů sociální reality
  • tzv. aplikovaná (užitá) sociologie
  • např. sociologie kultury a politiky, sociologie rodiny, sociologie práva, …

Sociologický empirický výzkum

  • mapování a analýza společnosti a jejích problémů (shromáždění faktů pomocí pozorování a výzkumu)
  • cíl: usilovat o co největší objektivitu
  • hlavní zásada: anonymita toho, kdo vypovídá
  • terénní výzkum – za sběrem materiálu se vyráží do terénu
  • validita dat – platnost výsledků
  • reliabilita dat – spolehlivost výsledků
  • často se realizuje tzv. pilotáž a předvýzkum
  • účastník sociologického výzkumu je tzv. respondent

FÁZE VÝZKUMU

  1. příprava
    • stanovení problému
    • stanovení teorií a hypotéz
    • zvolení metody výzkumu a vytvoření výzkumného nástroje, určení souboru zkoumaných osob
  2. sběr dat
  3. zpracování údajů – vyhodnocování a analýza dat
  4. interpretace – stanovení závěrů a případně i praktické doporučení

ČASOVÉ HLEDISKO MAPOVÁNÍ SPOLEČNOSTI

  • krátkodobá pozorování: průzkum
    • slouží k rychlému a zběžnému zhodnocení stavu společnosti
    • např. průzkum veřejného mínění
  • dlouhodobá pozorování: panelové šetření
    • vybraný, stálý vzorek společnosti, na kterém se provádějí opakovaně sociologická měření

ZÁKLADNÍ TECHNIKY SBĚRU DAT

  • analýza dokumentů – nevyužíváme přímé výpovědi respondenta, pracuje se s rozličným materiálem (např. úřední dokumenty, oficiální a neoficiální dokumenty, literatura, životopisy, rozhovory s pamětníky)
  • zúčastněné pozorování – sociolog se stává členem pozorované skupiny
  • dotazování – odpovědi jsou zprostředkované výpovědi respondenta, používají se dotazníky:
    • musí být anonymní
    • otázky otevřené a uzavřené
    • pozor na haló efekt otázky
  • rozhovor (interview)
  • anketa – zvláštní volný dotazník pro velkou blíže neurčenou skupinu
  • sociometrie (Moreno) – přináší cenné informace o vztazích uvnitř skupiny
  • experiment – metoda pozorování určitých jevů a jejich proměn za podmínek kontrolovaných a měřených výzkumníkem
  • sociodrama – nácvik hraní rolí
  • tzv. focus groups – ohniskové skupiny („ohniskové rozhovory“) – skupinové diskuse na dané téma

KVANTITATIVNÍ VÝZKUM

  • spočívá v testování pravdivosti nebo nepravdivosti dopředu vytvořených hypotéz na velkém vzorku respondentů
  • cíl: zachytit co nejvíce a nejpřesněji situaci
  • objektivistické paradigma
  • důležité je:
    • definovat ukazatele (co a jaké jevy budu zkoumat)
    • volba nástrojů – co zkoumám (př. postoje lidí),koho zkoumám (tzv. objekt poznání), prostředí, finance
    • využití statistické analýzy (korelace) – nese určitá zjednodušování problému (chybí hlubší ponoření se do problému)
  • hlavní techniky sběru dat při kvantitativním výzkumu:
    • dotazníkové šetření (survey) – respondenti odpovídají písemně na otázky v tištěné formulaci
    • standardizovaný rozhovor – informace se získávají přímým kontaktem mezi tazatelem a respondentem a jsou zaznamenávány tazatelem do připravených formulářů
    • přímé pozorování – plánované a zaměřené sledování vybraných jevů přímo v terénu, informace jsou zaznamenávány a kategorizovány (roztřiďovány)
    • obsahová analýza – rozbor textů či dokumentů nevytvořených za účelem výzkumu, data jsou systematicky sledována a klasifikována
    • typologická metoda
    • experimentální metoda
    • historicko-srovnávací metoda

KVALITATIVNÍ VÝZKUM

  • cíl: zachytit každodenní život, jak zkoumaný vnímá svět
  • interpretativní paradigma
  • vychází z předpokladu:
    • svět si lidé utvářejí sami v každodenním životě
    • každé sociální jednání je zaměřeno na druhé lidi
    • zkoumat lidi v přirozených podmínkách bez vnějších vlivů, pochopit a porozumět jednání tak, „jak to vidí“ sami respondenti
  • hlavní techniky sběru dat při kvalitativním výzkumu:
    • zúčastněné pozorování – výzkumník se svou přítomností podílí na životě zkoumané skupiny nebo oblasti, informace získává nejčastěji formou terénních poznámek
    • nestandardizovaný rozhovor – pro komunikaci mezi výzkumníkem a dotazovaným je stanoven obecný plán, není k dispozici předem sestavený dotazník
    • analýza osobních dokumentů – zdrojem dat jsou písemné, vizuální materiály (deníky, dopisy, fotografie atd.) ze života zkoumaných osob
    • biografické a filmové metody
    • focus groups

V sociologii se oba výzkumy kombinují a doplňují se.