Trh je střet nabídky (prodeje) a poptávky (nákupu) v určité oblasti ekonomiky.
Dělení trhů
PODLE VELIKOSTI
- místní (lokální) trh – např. obchody v rámci jednoho města
- národní trh – veškeré obchodování v rámci jednoho státu
- světový (globální) trh – veškeré obchodování na světě včetně toho mezinárodního
PODLE PŘEDMĚTU SMĚNY
-
trh zboží – obchodování se statky a službami
- dílčí trh – obchodování s jedním druhem zboží
- agregátní trh – obchodování se všemi druhy zboží
- trh výrobních faktorů – např. trh práce, obchodování s půdou nebo s kapitálem
- trh peněz
Nabídka a poptávka
Nabídka je množství zboží, se kterým výrobci přichází na trh a chtějí ho prodat. Nabídku charakterizuje tento vztah: čím je cena zboží vyšší, tím více prodejců s ním přichází na trh.
- individuální nabídka – jeden prodejce nabízí jeden typ zboží
- dílčí (tržní) nabídka – všichni prodejci nabízí jeden typ zboží
- agregátní (celková) nabídka – různí výrobci nabízí různé typy zboží (např. nabídka ve větším supermarketu)
Poptávka je množství zboží, které si kupující chce na trhu koupit. Jde o opačný vztah mezi cenou a množstvím: čím je cena zboží vyšší, tím méně kupujících si jej koupí.
TRŽNÍ ROVNOVÁHA
Nabídka a poptávka jdou tedy proti sobě (jsou ve střetu) – výrobce chce prodávat za co nejvyšší cenu, kupující chce nakupovat za co nejnižší cenu. Kompromisem je pak reálná tržní cena. Velikost nabídky a poptávky se navíc neustále mění. Pokud je nabídka nedostatečná (čili poptávka je větší než nabídka), prodejci mohou zvýšit ceny, čímž poptávka klesne. Když je naopak nabídka přebytečná (poptávka je menší než nabídka), výrobci musí ceny snížit, čímž poptávka vzroste. V určitém okamžiku se nabídka a poptávka mohou dostat do rovnováhy, ale nikdy v ní nevydrží dlouho.