Logo Edisco
keyboard_double_arrow_left

Vývojová psychologie

keyboard_double_arrow_right

Periodizace vývojových období

  • prenatální období = oplození – narození
  • natální období = narození (přibližně 40. týden po oplození)
  • novorozenec = narození – 1. měsíc
  • kojenec = 2. měsíc – 1. rok
  • batole = 1.–3. rok
  • předškolní věk = 3.–6. rok
  • mladší školní věk = 7.–11. rok
  • starší školní věk = 12.–15. rok
  • adolescent = 16.–18. rok
  • mladší dospělý = 19.–30. rok
  • středně dospělý = 31.–45. rok
  • starší dospělý = 46.–60. rok
  • počáteční stáří = 61.–75. rok
  • pokročilé stáří = 76.–90. rok
  • krajní stáří = od 91. roku

Prenatální období

  • období nitroděložního vývoje dítěte, které začíná oplozením a končí porodem
  • trvá přibližně 9 měsíců (40 týdnů)
  • na průběh tohoto období má velký vliv životní styl matky
  • období lze rozdělit na 3 časové úseky:
    • preembryonální období = první 2 týdny po oplození
    • embryonální období = 3.–9. týden, vytváří se první orgány
    • fetální období – od 9. týdne do porodu, plod začne vnímat své okolí a pohybovat se
  • již od 3. měsíce po početí je plod schopen pohybovat svými končetinami
  • po 6 měsících je údajně schopen rozlišovat zvuky
  • po porodu na něj navazuje postnatální období

Rané dětství

NOVOROZENEC

  • od narození do konce 1. měsíce
  • donošený jedinec:
    • hmotnost: 3–4 kg
    • délka: 48–52 cm
  • osifikace kostí, dokončení nervové dráhy
  • vrozené reflexy – sací, uchopovací, polykací, vyměšovací atd.

KOJENEC

  • od začátku 2. měsíce do konce 1. roku
  • rychlý tělesný rozvoj
  • začíná reagovat na svoje okolí
  • rozvoj koordinované činnosti
    • učí se stabilitě: zvedá hlavu, sedí, chodí s oporou, leze
  • zrakové vnímání
  • od 4. měsíce – koordinace zraku, sluchu, rukou
  • v 10. měsíci začíná rozumět významům slov
  • začíná si hrát s hračkami
  • rozeznává známé a cizí tváře
  • emoční projevy – libost, nelibost
  • separační úzkost – strach z odloučení od rodičů
  • navazuje pevný vztah k matce

BATOLE

  • 2–3 roky
  • zpomaluje se tempo tělesného vývoje, mění se poměr hlavy, trupu a končetin
  • významná hlediska:
    • rozvoji řeči
    • kognitivní vývoj – touha po poznání
    • hrací činnosti
    • socializace – vztahy k vrstevníkům jsou nestálé, vzniká nový vztah k dospělým
    • počáteční rozvoj osobnosti – vzniká vědomí vlastního já
  • zdokonaluje se motorika – kreslí, staví věže z kostek atd.
  • dokáže samo chodit
  • objevuje se období vzdoru – odmítá, snaží se prosadit vlastní vůli

Předškolní věk

  • 3–6 let
  • projevují se individuální rozdíly mezi dětmi
  • poměrně rychlý růst organismu
  • v oblasti řeči je schopno vytvářet jednoduché věty, později i složité souvětí
  • zdokonaluje se manuální zručnost – pohyby dítěte jsou koordinovanější
  • dítě se odpoutá od matky a zaměřuje se na své okolí
    • ve styku s vrstevníky se objevuje antipatie nebo sympatie
  • hlavní a přirozenou aktivitou = hra
    • vyplývá z vnitřních potřeb, je samoúčelná
    • kooperativní hra – děti si hrají, mají rozdělené role (např. prodavač a nakupující) apod.
  • základní orientace v prostoru a čase
  • objevuje se první forma svědomí
  • fantazie:
    • dětský animismus – dítě „oživuje“ neživé předměty
    • antropomorfismus – zvířatům přisuzuje lidské vlastnosti
    • „dětská lež“ – nedostatky v paměti a rozumové možnosti vyplňuje fantazií

Mladší školní věk

  • 7–11 let
  • první stupeň základní školy
  • hrací činnost ustupuje do pozadí, hlavní činností = učení
  • velký rozvoj řeči
    • rozšiřuje se slovní zásoba (na konci 5. třídy ovládá 50 tisíc slov)
    • dítě je schopné složitějších větných konstrukcí
    • vyšší úroveň jazykové gramatiky
  • rozvoj představivosti, vybavování a paměti
  • dítě je schopné jednoduchých logických operací
  • zkvalitňuje se pozornost
  • zdokonalování pohybových schopností
    • jemná motorika se rozvíjí kreslením, psaním
  • rozvíjejí se sociální vazby s vrstevníky a okolím, osvojuje si sociální role (kamarád, syn, žák, …)
  • rozvoj osobnosti: pokroky v kognitivních procesech, rozvoj citů a vůle
  • vyvíjí se autonomní morálka – vnitřní kontrola

Starší školní věk

PUBESCENCE

  • 12–15 let
  • dochází k tělesným změnám
    • objevují se prvky dospělosti
    • mění se váha, výška i tvar postavy
  • charakteristická je emoční labilita
  • mění se sebevědomí – sebepodceňování, přeceňování
  • mění se sociální vztahy
  • prohlubuje se poznávání, učení a zájmová činnost
  • fáze vzdoru
  • pubescent hledá svoji identitu, odpoutává se od rodiny
  • zvyšuje se soustředěnost, převládá logické myšlení
  • řeč se zkvalitňuje, slovník je bohatší

ADOLESCENCE

  • 16–19 let
  • období přípravy na dospělost
  • dokončuje se tělesný vývoj
  • osobní identita zraje, buduje se sebevědomí
  • emoční stabilita
  • pozornost je úmyslnější a soustředěnější
  • zdokonalování paměti
  • vysoká stupeň myšlení
  • rozumové schopnosti jsou téměř stejné jako u dospělého, jen má méně zkušeností
  • nejzávažnějšími problémy jsou volba povolání, láska, erotika, sexualita, příprava na rodinný život, sociální vztahy
  • objevují se párová přátelství (přátelství mezi dívkou a chlapcem)
  • volí si životní dráhu

Dospělost

MLADŠÍ DOSPĚLOST

  • 20–30 let
  • myšlení a inteligence jsou nejvyvinutější
  • emočně stabilní
  • získává pocit sebejistoty
  • odpoutání od rodiny, osamostatnění
  • hodně lidí ukončuje vzdělávání a začíná po ně pracovní život
  • zkoušejí první sexuální vztahy, hledají si stálé partnery
  • 20. léta – vyvrcholení fyzického růstu
  • nejvyšší cíl: láska
  • 30. rokem končí mládí – nastává klidnější fáze

STŘEDNÍ DOSPĚLOST

  • 30–45 let
  • dochází k prvním involučním (přirozeně stárnoucím) změnám
    • první vrásky, klesá pružnost kůže
    • snížení výkonnosti paměti
  • myšlení je na dobré úrovni – člověk využívá své znalosti a zkušenosti
  • v oblasti pracovní kariéry se dospělí ocitají na vrcholu
  • většinou mají své rodiny, žijí v trvalých partnerských vztazích
  • dostavuje se krize středního věku
    • jedinec hodnotí svůj dosavadní život
    • řeší otázku vlastní existence, identity
  • kolem 40. roku dochází k tzv. kariérovému plató – dovršení vývoje v dané profesi

POZDNÍ DOSPĚLOST

  • 45–65 let
  • pokles výkonnosti v tělesné oblasti
  • zhoršuje se smyslové vnímání, postřeh, paměť, pozornost
  • klimakterium – období vyhasínání pohlavního cyklu ženy, menopauza (u mužů nastává cca o 5 let později)
  • odchod do důchodu – může být doprovázen city méněcennosti, či ztrátou sebevědomí
  • „syndrom prázdného hnízda“ – dospělé děti odešly, člověk se cítí opuštěný
  • někteří získávají roli prarodičů

Stáří

  • od 65 let
  • pokles tělesné výkonnosti, celkový stav opotřebení
  • fyzikální a chemické změny tělesných bílkovin – křehčí kostra, vypadávání zubů, ubývání svalstva
  • objevují se nemoci, horší imunita
  • zhoršuje se paměť, smyslové vnímání, rychlost. přesnost
  • citově labilnější
    • zvyšuje se výskyt duševních poruch
    • problémy adaptace
    • zažívání obav
  • klesá životní elán
  • zvyšuje se závislost na pomoci druhých lidí (zejména rodiny)

Lidský život končí smrtí.