- krátké trvání
- vnímání, myšlení
- orientace v okolí
DRUHY PSYCHICKÝCH PROCESŮ
- poznávací: seznamování se s novými skutečnostmi
- paměť: zapamatovávání, uchovávání
- motivační: citové
Vnímání
- základ našeho poznávání vnějšího i vnitřního světa
- poznáváme to, co působí na naše smyslové orgány
- předchází mu čití: proces, při kterém smyslové orgány přijímají informace z okolí
TŘI PROCESY VNÍMÁNÍ
- recepce – schopnost přijímat podněty smyslovými orgány
- percepce – schopnost uvědomovat si podněty
- apercepce – vnímání využívající předchozí zkušenost
VÝSLEDKY VNÍMÁNÍ
- počitek: barva, vůně
- vjem: zobrazuje obraz předmětu jako celek
DRUHY VNÍMÁNÍ PODLE SMYSLOVÝCH ORGÁNŮ
- zrakové: poznávání předmětů i na velkou vzdálenost, důležité při psaní
- čichové a chuťové: schopnost odlišit potravu od nebezpečných látek ke konzumaci
- sluchové: vnímání řeči, výstražná funkce
- hmatové: slučuje informace kožního a pohybového analyzátoru při ohmatávání
- pohybové: vnímání polohy těla a kontrola pohybů
- doteky: vnímání bolesti, chladu, tepla...
Adaptace: smysly se přizpůsobují podnětům
Představa
- schopnost vybavit si podnět, který zrovna nepůsobí na naše smysly
- obraz počitků a vjemů v našem mozku
DRUHY PŘEDSTAV
- podle smyslových orgánů: zrakové, sluchové, hmatové, čichové
- podle obsahu: konkrétní, abstraktní představy
- podle podnětu: paměťové, fantazijní
Představy se vybavují na základě asociací (představy se spojují do řetězů).
ASOCIAČNÍ ZÁKONY
- dotyk v prostoru a čase: lépe se vybavují zážitky vzniklé na témže místě nebo čase
- podobnost a kontrast: vybavují se nám podobné nebo protikladné představy
- novost: nové okamžiky se lépe vybavují
- četnost: více opakované vzpomínky se lépe vybavují
- živost: prožitky, které zanechají hlubší dojem, se lépe vybavují do vědomí
- příčiny a následky: paměť si něco vybaví, uvědomí si následek
- část a celek: př. úryvek – vybavení celé písničky
Fantazie
- vznikají relativně nové představy vycházející ze zkušenosti a z paměťových představ
- obrazotvornost
DRUHY FANTAZIÍ
- podle způsobu vytváření:
- rekonstrukční fantazie – vytvoření představy na základě schématu
- tvůrčí fantazie – v umělecké tvorbě
- podle způsobu vybavování:
- záměrná fantazie – řídí se záměrem
- bezděčná fantazie – nemá záměr
Myšlení
- proces řešení problémů
- kognitivní (poznávací) proces
- dochází ke zpracovávání a využívání informací
VLASTNOSTI MYŠLENÍ
- hloubka – jev pochopen do hloubky
- šířka – zaměření se na více oborů
- pružnost – rychlost reakce na podnět
- kritičnost – schopnost nestranně posuzovat
- tvořivost – tvůrčí aktivita
FORMY MYŠLENÍ
- slovní podoba, jíž člověk vyjadřuje výsledek myšlení
- pojem – základní forma
- soud – vyjádření vztahu mezi 2 pojmy
- úsudek – vyjádření vztahu mezi 2 nebo více soudy
- premisa – soudy, ze kterých vycházíme
- závěr – vyvozený soud
- úsudek – vyvození závěrů z premis
DRUHY MYŠLENÍ
- praktické – problém řešíme praktickou činností
- konkrétně názorné – problém řešíme využíváním názorných představ
- abstraktně teoretické – problém řešíme využíváním abstraktních pojmů a představ
SMĚRY, KTERÝMI SE MYŠLENÍ UBÍRÁ
- konvergentní (sbíhavé) myšlení – jedno řešení
- divergentní myšlení – více řešení
MYŠLENKOVÉ OPERACE
- třídění – srovnávání, uspořádání
- analýza – rozbor (rozčlenění celků na části)
- syntéza – skládání (spojování částí v celek)
- abstrakce – výběr nejdůležitější informací
- generalizace – zobecňování (spojování společenských vlastností)
- indukce – vyvozování obecných tvrzení z jednotlivých případů
- dedukce – opak indukce, aplikace obecných poznatků na konkrétní případ
Řeč
- nástroj myšlení
- umožňuje komunikaci
DVĚ SLOŽKY ŘEČI
- receptivní – porozumění (schopnost přijímat zvukové podněty)
- expresivní – vyjadřování (artikulace, fyziologická způsobilost produkovat řeč skrze mluvidla)
DVA DRUHY ŘEČI
- vnitřní řeč – řeč sama pro sebe, není vyslovena nahlas
- vnější řeč – komunikujeme s okolím
PORUCHY ŘEČI
- afázie – ztráta řeči
- mutismus – oněmění
- koktavost – porucha plynulosti řeči
- dyslalie – dětská patlavost, porucha výslovnosti
Paměť
- uchovávání a používání minulých informací
FÁZE PAMĚTI
- zapamatování
- vštěpování si něčeho do vědomí
- druhy:
- bezděčné – co nás zaujalo
- úmyslné – ve škole
- uchovávání
- zahrnuje časovou etapu, která uplyne od zapamatování k vybavení
- charakteristické zapomínání (pozitivní – traumatické zážitky)
- vybavování
- uvědomění zapamatovaných zážitků
- nikdy není přesnou kopií původního zážitku
DRUHY PODLE UCHOVÁNÍ
- krátkodobá
- vybavitelnost informace po dobu několika vteřin či minut
- hlavní jsou zrakové a sluchové vjemy
- dlouhodobá
- informace v paměti dlouhodobě zakódována
DRUHY PODLE ZAPAMATOVÁVÁNÍ
- mechanická – učení se nazpaměť
- logické – vyvozování souvislostí
DRUHY PODLE VNÍMÁNÍ
- zraková – výtvarníci
- sluchová – melodie, zvuk
- pohybová – chůze, tanec
- hmatová – chirurg
PORUCHY PAMĚTI
- amnézie – úplná ztráta paměti na určitou dobu
- atrofie – dočasné vyhasínání dočasných spojů
- hypomnézie – člověk si špatně zapamatovává nové věci
- hypermnézie – nadměrná výkonnost paměti
Emoce (city)
- jsou psychické jevy (procesy), které hodnotí různé situace, skutečnosti, události, průběh a výsledky činnosti jedince
- vyjadřují prožívání subjektivního stahu a vztahu k působícím předmětům
- prožívání subjektivního stavu je, jak se jedinec cítí – příjemně, či nepříjemně
- prožívání subjektivního vztahu je, zda člověka působící podněty přitahují, nebo odpuzují
- jsou to emocionální prožitky, které se odrážejí v celé osobnosti
CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY CITŮ
- subjektivnost – např. sytý hladovému nevěří
- spontánnost – city nejsou závislé na vůli, vznikají samy
- aktuálnost – neopakovatelnost, jedinečnost jednoho citu v určité podobě
- polarita (protikladnost) – většina emocí má svůj protiklad (např. radost a smutek)
- pestrost (časové střídání) - něco trvá zlomek sekundy, něco je na celý život
- aktuálnost – neopakovatelnost prožité emoce v téže podobě
- adaptace – přenášení pocitu z jednoho člověka na druhého, např. nakažlivý smích
- předmětovost – spojeny s myšlenkou, osobou, předmětem, ...
AMBIVALENCE
- pokud jedinec zároveň prožívá kladné i rozporuplné emoce (zejména k určité osobě nebo skupině)
- základní znak citů je polarita = protikladnost (převážná část citů má protiklad – 2 póly)
CITOVÁ ŠKÁLA
- záporný cit – smutek
- neutrální cit – lhostejnost
- kladný cit – radost
- astenické = nepříjemné city (nelibost)
- oslabující emoce, snižují aktivitu, zvyšují nesamostatnost, závislost, neprůbojnost
- stenické = příjemné city (libost)
- podněcující, mobilizační, posilující (energie), zvyšuje sebevědomí, radost ze života
PROJEVY EMOCÍ
- fyziologické projevy (např. zrychlení a zpomalení dechu, tepu, zblednutí, zčervenání, pocení)
- neverbálně (ve výrazu tváře, poloha a držení těla, pohyby)
- verbálně
VLASTNOSTI EMOCÍ
- citlivost – citová dráždivost, jak snadno a rychle city vznikají
- citovost – bohatství, chudost citů (šíře citů)
- náladovost – citová labilita, rychlost střídání citů v čase
- intenzita – hloubka nebo povrchnost citů
- citová zralost – rovnováha mezi rozumovou a citovou složkou prožívání
- sugestibilita (ovlivnitelnost) – podléhání druhým
- zranitelnost – míra citové odolnosti vůči podnětům
- ovladatelnost – řízení citového prožívání výrazovost (míra vnějšího projevu emocí)
- citový optimismus a pesimismus
JAK A KDE VZNIKAJÍ CITY
- anatomicko-fyziologický základ citů: mozkové centrum citu je v hypotalamu a mezimozku (kousek vedle je centrum pudů a instinktů)
- vegetativní nervová soustava ovlivňuje city – např. zčervená
- úzká souvislost mezi city a činností vnitřních orgánů
- důležitá je činnost žláz s vnitřní sekrecí (štítná žláza, pohlavní žláza) – např. tréma, pocení rukou
- vylučování hormonů do krve ovlivňuje naše prožívání (zvýšená cit. dráždivost)
- vyšší nervová soustava ovlivňuje, zda jsme flegmatici (stabilní reakce), cholerici (labilní reakce), extroverti či introverti
DĚLENÍ EMOCÍ Z HLEDISKA VÝVOJE
- nižší emoce – vývojově starší
- souvisí s biologickými potřebami, instinkty a pudy (kontrolovány)
- např. agrese, únava, strach
- vyšší city (city společenského vědomí) – vývojově mladší
- vznikají během socializace jedince, jsou typické pouze pro člověka
- city intelektuální – prožívá jedinec při poznávací činnosti
- city estetické – prožívá jedinec při hodnocení působících podnětů z hlediska krásna
- city etické (morální) – prožívá jedinec při dodržování nebo porušování společenských pravidel, morálních principů (cit pro dobro a zlo, spravedlnost)
DĚLENÍ EMOCÍ Z HLEDISKA DÉLKY TRVÁNÍ A INTENZITY
- afekty = krátce probíhající, silné, bouřlivé emocionální reakce (snížená sebekontrola, vysoce intenzivní)
- útočné – od rozhořčení po hněv a zuřivost, agrese: slovní, brachiální (tlučení), autoagrese (výčitky, pocity viny)
- obranné – strach, neklid, nervozita, mírný úlek, překvapení, obava, zděšení, panický strach
- strach objektivní – např. strach ze zubaře
- strach subjektivní – když nemáme zkušenost, např. fóbie z výšek nebo z pavouků
- pláč – výraz smutku z neúspěchu, ze ztráty blízkého, z bolesti
- údiv, překvapení, úžas
- sociální afekt = člověk prožívá vědomí podřazenosti vůči někomu, kdo je nadřazený, více hodnotí společnost než sebe (př. závislost, obdiv, respekt, pocit méněcennosti, hrdost)
- citové stavy = nálady = dlouhotrvající a nepříliš intenzivní prožívání vlastního subjektivního stavu
- na delší dobu ovlivňuje naše prožívání a chování
- nálada poznamenává naše chování, vnímání (pesimisté vidí všechno černě, optimisté růžově)
- záleží na typu osobnosti, na ovladatelnosti, na citovosti a zralosti
- zvláštní citový stav je tréma (způsobí „okno“ = svérázný druh strachu trvající delší dobu)
- příčina: neúspěch, nedostatek sebedůvěry, nejistota
- vášně = dlouhotrvající, poměrně silné emocionální stavy, které ovlivňují myšlení a činnost člověka (základem každého koníčku, zájmu, vztah k někomu či něčemu)
- citové vztahy = více nebo méně dlouhotrvající emocionální stavy, prožívání subjektivního vztahu k osobě nebo předmětu či zvířátku
- intenzivní citové vztahy mohou být silným motivem jednání – např. vražda ze žárlivosti
PORUCHY EMOCÍ
- emoční labilita
- citová nestálost, značná proměnlivost emocí
- fobie
- chorobný strach, nelze potlačit vůlí
- arachnofobie (pavouci), klaustrofobie (uzavřené prostory), agorafobie (otevřené prostory)
- deprese
- stav projevující se smutkem, plačtivostí, zpomaleností, nic nemá smysl
- maniodeprese
- střídání depresivních a manických stavů
- manie = plný energie, nadšení, veselí, aktivity
TEORIE EMOCÍ
- autor: Robert Plutchik (1927–2006)
- mají genetický základ → mechanismy k přežití
- strach, smutek, hněv, radost, hnus, přijetí, překvapení, očekávání
Motivace
- motivace – soubor psych. procesů, které člověka podporují či tlumí v jeho činnosti
- motiv – pohnutka, psychologická příčina reakcí, činností a jednání člověka, základní forma motivu je potřeba
- potřeba – stav nedostatku či nadbytku něčeho, co člověka vede k činnostem, jimiž tuto potřebu uspokojuje
DĚLENÍ POTŘEB
- biologické (vrozené) – např. potřeba dýchat, spát
- sociální (získané)
- kulturní: vzdělání, kulturní život
- psychické: radost, štěstí, láska
HIERARCHICKÉ USPOŘÁDÁNÍ POTŘEB
- uspořádané podle důležitosti pro člověka
- autor: A. H. Maslow (1908–1970)
- fyziologie
- bezpečí, jistota
- láska
- ocenění, uznání
- seberealizace
FORMY MOTIVU
- zájem – kladný vztah člověka k činnostem (vyhraněný zájem – záliba)
- hodnota – vlastnost ve spojitosti s uspokojováním potřeb a zájmů
- cíl – uvědomělý směr aktivity
Frustrace
- psych. stav a chování člověka, které jsou vyvolané rušivou překážkou na cestě k určitému cíli a uspokojení potřeb
- obranné frustrační mechanismy – agrese, únik ze situace k alkoholu atd.
- frustrační tolerance – stupeň odolnosti vůči frustrace
Deprivace
- chronické neuspokojování potřeb nebo nedosahování vytčených cílů
- dochází k ní, když jsou potřeby splněné na úrovni existenčního minima
PODOBY DEPRIVACE
- biologická – nedostatek spánku, tepla atd.
- senzorická (smyslová) – nedostatek podnětů
- sociální – sociální izolace
- citová – neuspokojování potřeby lásky a jistoty
- motorická – nemožnost přiměřeného pohybu
Vůle
- označuje soubor psych. procesů a vlastností, které zajišťují řízení lidské činnosti a dosahování cílů
- nejvyšší úroveň motivace
- vůle lze posilovat našim odhodláním, sportem atd.
VÝSKYT VOLNÍCH PROCESŮ
- v přípravné fázi
- uvědomění si vnějšího nebo vnitřního motivu
- následuje volba cíle a rozhodování
- v průběhu činnosti – realizování vytyčeného cíle, překonávání překážek
VOLNÍ VLASTNOSTI
- vlastnosti podmíněné vůlí člověka, vyjadřují záměrné úsilí směřující k cíli
- př. odpovědnost, vytrvalost, spolehlivost, sebeovládání, svědomitost, sebehodnocení
- volní vlastnosti souvisí se sebevýchovou
PORUCHY VŮLE
- hypobulie – snížená vůle
- abulie – úplná ztráta vůle
- hyperbulie – nadměrná vůle
Konflikt
- vede k neuspokojení člověka, může být i zdrojem motivace
DĚLENÍ KONFLIKTŮ
- vnější – např. střetnutí rodiče s dítětem
- vnitřní – střetnutí dvou zájmů nebo potřeb
ČTYŘI DRUHY KONFLIKTŮ
- dvou pozitivních sil – jedince lákají 2 cíle, ale nelze se věnovat oběma
- dvou negativních sil – splnit nepříjemný úkol, nebo přijmout trest za nesplnění
- mezi pozitivní a negativní silou – např. dítě si chce pohladit psa, ale bojí se
- dvojitý konflikt kladných a negativních sil – např. dítě chce vylézt na strom, ale bojí se, zároveň ho sledují přátelé, od nichž chce získat obdiv
Hanka
Eliška Gargulová