.

TRH 


Trh je střet nabídky (prodeje) a poptávky (nákupu) v určité oblasti ekonomiky.

Dělení trhů

PODLE VELIKOSTI

PODLE PŘEDMĚTU SMĚNY

Nabídka a poptávka

Nabídka je množství zboží, se kterým výrobci přichází na trh a chtějí ho prodat. Nabídku charakterizuje tento vztah: čím je cena zboží vyšší, tím více prodejců s ním přichází na trh.


Poptávka je množství zboží, které si kupující chce na trhu koupit. Jde o opačný vztah mezi cenou a množstvím: čím je cena zboží vyšší, tím méně kupujících si jej koupí.

TRŽNÍ ROVNOVÁHA

Nabídka a poptávka jdou tedy proti sobě (jsou ve střetu) – výrobce chce prodávat za co nejvyšší cenu, kupující chce nakupovat za co nejnižší cenu. Kompromisem je pak reálná tržní cena. Velikost nabídky a poptávky se navíc neustále mění. Pokud je nabídka nedostatečná (čili poptávka je větší než nabídka), prodejci mohou zvýšit ceny, čímž poptávka klesne. Když je naopak nabídka přebytečná (poptávka je menší než nabídka), výrobci musí ceny snížit, čímž poptávka vzroste. V určitém okamžiku se nabídka a poptávka mohou dostat do rovnováhy, ale nikdy v ní nevydrží dlouho.



Tereza




Našli jste chybu? Máte dotaz? Nápad? Připomínku? Pochvalu? Napište nám na info@edisco.cz.