Periodizace vývojových období
- prenatální období = oplození – narození
- natální období = narození (přibližně 40. týden po oplození)
- novorozenec = narození – 1. měsíc
- kojenec = 2. měsíc – 1. rok
- batole = 1.–3. rok
- předškolní věk = 3.–6. rok
- mladší školní věk = 7.–11. rok
- starší školní věk = 12.–15. rok
- adolescent = 16.–18. rok
- mladší dospělý = 19.–30. rok
- středně dospělý = 31.–45. rok
- starší dospělý = 46.–60. rok
- počáteční stáří = 61.–75. rok
- pokročilé stáří = 76.–90. rok
- krajní stáří = od 91. roku
Prenatální období
- období nitroděložního vývoje dítěte, které začíná oplozením a končí porodem
- trvá přibližně 9 měsíců (40 týdnů)
- na průběh tohoto období má velký vliv životní styl matky
- období lze rozdělit na 3 časové úseky:
- preembryonální období = první 2 týdny po oplození
- embryonální období = 3.–9. týden, vytváří se první orgány
- fetální období – od 9. týdne do porodu, plod začne vnímat své okolí a pohybovat se
- již od 3. měsíce po početí je plod schopen pohybovat svými končetinami
- po 6 měsících je údajně schopen rozlišovat zvuky
- po porodu na něj navazuje postnatální období
Rané dětství
NOVOROZENEC
- od narození do konce 1. měsíce
- donošený jedinec:
- hmotnost: 3–4 kg
- délka: 48–52 cm
- osifikace kostí, dokončení nervové dráhy
- vrozené reflexy – sací, uchopovací, polykací, vyměšovací atd.
KOJENEC
- od začátku 2. měsíce do konce 1. roku
- rychlý tělesný rozvoj
- začíná reagovat na svoje okolí
- rozvoj koordinované činnosti
- učí se stabilitě: zvedá hlavu, sedí, chodí s oporou, leze
- zrakové vnímání
- od 4. měsíce – koordinace zraku, sluchu, rukou
- v 10. měsíci začíná rozumět významům slov
- začíná si hrát s hračkami
- rozeznává známé a cizí tváře
- emoční projevy – libost, nelibost
- separační úzkost – strach z odloučení od rodičů
- navazuje pevný vztah k matce
BATOLE
- 2–3 roky
- zpomaluje se tempo tělesného vývoje, mění se poměr hlavy, trupu a končetin
- významná hlediska:
- rozvoji řeči
- kognitivní vývoj – touha po poznání
- hrací činnosti
- socializace – vztahy k vrstevníkům jsou nestálé, vzniká nový vztah k dospělým
- počáteční rozvoj osobnosti – vzniká vědomí vlastního já
- zdokonaluje se motorika – kreslí, staví věže z kostek atd.
- dokáže samo chodit
- objevuje se období vzdoru – odmítá, snaží se prosadit vlastní vůli
Předškolní věk
- 3–6 let
- projevují se individuální rozdíly mezi dětmi
- poměrně rychlý růst organismu
- v oblasti řeči je schopno vytvářet jednoduché věty, později i složité souvětí
- zdokonaluje se manuální zručnost – pohyby dítěte jsou koordinovanější
- dítě se odpoutá od matky a zaměřuje se na své okolí
- ve styku s vrstevníky se objevuje antipatie nebo sympatie
- hlavní a přirozenou aktivitou = hra
- vyplývá z vnitřních potřeb, je samoúčelná
- kooperativní hra – děti si hrají, mají rozdělené role (např. prodavač a nakupující) apod.
- základní orientace v prostoru a čase
- objevuje se první forma svědomí
- fantazie:
- dětský animismus – dítě „oživuje“ neživé předměty
- antropomorfismus – zvířatům přisuzuje lidské vlastnosti
- „dětská lež“ – nedostatky v paměti a rozumové možnosti vyplňuje fantazií
Mladší školní věk
- 7–11 let
- první stupeň základní školy
- hrací činnost ustupuje do pozadí, hlavní činností = učení
- velký rozvoj řeči
- rozšiřuje se slovní zásoba (na konci 5. třídy ovládá 50 tisíc slov)
- dítě je schopné složitějších větných konstrukcí
- vyšší úroveň jazykové gramatiky
- rozvoj představivosti, vybavování a paměti
- dítě je schopné jednoduchých logických operací
- zkvalitňuje se pozornost
- zdokonalování pohybových schopností
- jemná motorika se rozvíjí kreslením, psaním
- rozvíjejí se sociální vazby s vrstevníky a okolím, osvojuje si sociální role (kamarád, syn, žák, ...)
- rozvoj osobnosti: pokroky v kognitivních procesech, rozvoj citů a vůle
- vyvíjí se autonomní morálka – vnitřní kontrola
Starší školní věk
PUBESCENCE
- 12–15 let
- dochází k tělesným změnám
- objevují se prvky dospělosti
- mění se váha, výška i tvar postavy
- charakteristická je emoční labilita
- mění se sebevědomí – sebepodceňování, přeceňování
- mění se sociální vztahy
- prohlubuje se poznávání, učení a zájmová činnost
- fáze vzdoru
- pubescent hledá svoji identitu, odpoutává se od rodiny
- zvyšuje se soustředěnost, převládá logické myšlení
- řeč se zkvalitňuje, slovník je bohatší
ADOLESCENCE
- 16–19 let
- období přípravy na dospělost
- dokončuje se tělesný vývoj
- osobní identita zraje, buduje se sebevědomí
- emoční stabilita
- pozornost je úmyslnější a soustředěnější
- zdokonalování paměti
- vysoká stupeň myšlení
- rozumové schopnosti jsou téměř stejné jako u dospělého, jen má méně zkušeností
- nejzávažnějšími problémy jsou volba povolání, láska, erotika, sexualita, příprava na rodinný život, sociální vztahy
- objevují se párová přátelství (přátelství mezi dívkou a chlapcem)
- volí si životní dráhu
Dospělost
MLADŠÍ DOSPĚLOST
- 20–30 let
- myšlení a inteligence jsou nejvyvinutější
- emočně stabilní
- získává pocit sebejistoty
- odpoutání od rodiny, osamostatnění
- hodně lidí ukončuje vzdělávání a začíná po ně pracovní život
- zkoušejí první sexuální vztahy, hledají si stálé partnery
- 20. léta – vyvrcholení fyzického růstu
- nejvyšší cíl: láska
- 30. rokem končí mládí – nastává klidnější fáze
STŘEDNÍ DOSPĚLOST
- 30–45 let
- dochází k prvním involučním (přirozeně stárnoucím) změnám
- první vrásky, klesá pružnost kůže
- snížení výkonnosti paměti
- myšlení je na dobré úrovni – člověk využívá své znalosti a zkušenosti
- v oblasti pracovní kariéry se dospělí ocitají na vrcholu
- většinou mají své rodiny, žijí v trvalých partnerských vztazích
- dostavuje se krize středního věku
- jedinec hodnotí svůj dosavadní život
- řeší otázku vlastní existence, identity
- kolem 40. roku dochází k tzv. kariérovému plató – dovršení vývoje v dané profesi
POZDNÍ DOSPĚLOST
- 45–65 let
- pokles výkonnosti v tělesné oblasti
- zhoršuje se smyslové vnímání, postřeh, paměť, pozornost
- klimakterium – období vyhasínání pohlavního cyklu ženy, menopauza (u mužů nastává cca o 5 let později)
- odchod do důchodu – může být doprovázen city méněcennosti, či ztrátou sebevědomí
- „syndrom prázdného hnízda“ – dospělé děti odešly, člověk se cítí opuštěný
- někteří získávají roli prarodičů
Stáří
- od 65 let
- pokles tělesné výkonnosti, celkový stav opotřebení
- fyzikální a chemické změny tělesných bílkovin – křehčí kostra, vypadávání zubů, ubývání svalstva
- objevují se nemoci, horší imunita
- zhoršuje se paměť, smyslové vnímání, rychlost. přesnost
- citově labilnější
- zvyšuje se výskyt duševních poruch
- problémy adaptace
- zažívání obav
- klesá životní elán
- zvyšuje se závislost na pomoci druhých lidí (zejména rodiny)
Lidský život končí smrtí.
Hanka
Eliška Gargulová