Konflikty se zabývá sociologie i psychologie – viz sociální psychologie. Teorie konfliktu nabízí myšlenku, že konflikt může být i pozitivní (konstruktivní), protože přináší nová řešení – je zdrojem informací a změn, ukončuje něco, zabraňuje stagnaci, vede k výměně informací, uvolňuje napětí, učí řešit problém, takže vede k analýze, stimuluje zájem, ověřuje a přehodnocuje vztahy, je vlastně podmínkou vývoje.
Konflikty nelze vyloučit, musíme se je naučit ovládat (život bez konfliktů neexistuje). Zdroje konfliktu mohou být ve vnějším prostředí nebo mohou spočívat v člověku samotném, jestliže dochází k rozporům mezi požadavky sociálního prostředí na chování jednotlivce a jeho vnitřní tendencí k určitému chování.
Druhy konfliktu
- interpersonální (vnější)
- dva či více lidí se nemohou dohodnout
- každý zastává jiné stanovisko, konflikt se odrazí navenek prostřednictvím jedinců
- intrapersonální (vnitřní)
- uvnitř každého jedince, řeší psychologie
- negativní je nejistota, strach, agrese
Zvládání konfliktu obsahuje prvky:
- obsahové – věcné, racionální, bez emocí
- emocionální – iracionální, zvládají se hůře, déle trvají, nelze je rozumově vysvětlit, např. nejistota, strach, obava
Typy chování vůči konfliktu
- konfrontace – útok jedné strany proti druhé
- nevyslechnou se, nezajímají se, co řekl druhý
- cílem je vyhrát
- únik (popření) – jedna strana se snaží konfliktu vyhnout, druhá strana může agresi stupňovat
- může dojít ke konfrontaci
- ten první si může vybíjet vztek někde jinde (např. vynadat partnerovi, dětem , ...)
- řešení konfliktu – účastníci se snaží hovořit o problému, hledají způsoby, jak problém řešit tak, aby to všem zúčastněným vyhovovalo
Metody aktivního naslouchání
- brainstorming – metoda volného produkování nápadů
- povzbuzení – projevit zájem o druhého, povzbudit ho, k tomu, aby se rozpovídal
- objasnění – pomoci vysvětlit to, o čem se hovořilo, získat více informací
- parafrázování – ukázat mluvčímu, že skutečně poslouchám, co mi říká, ověřit, zda slova mluvčího chápu správně
- zrcadlení – pojmenovat pocity druhého a tím mu přinést úlevu, že rozumíte i tomu, co se skrývá za slovy, dát najevo, že chápu, jak se druhý cítí, uznat, že pocity druhého jsou oprávněné
- shrnutí – shrnout důležité myšlenky a skutečnosti (fakta) vyjednávání
- ocenění – dát najevo, že uznávám potřeby mluvčího, jejich oprávněnost a hodnotu, uznat význam druhé osoby
PRAVIDLA PRO HLEDÁNÍ ALTERNATIVNÍCH ŘEŠENÍ
- mluvit o každém nápadu, co mi přijde na mysl
- nekritizovat žádný nápad (ani svůj) – každý nápad je dobrý (i část)
- snaha vymyslet co největší počet řešení
- po ukončení fáze produkce nápadů, vyvození důsledků, vede k upevnění vztahů
Hanka
Eliška Gargulová