V 18. a 19. století se najednou měnily věci, které fungovaly už tisíce let. Tak jako se kdysi během neolitické revoluce lovci a sběrači naučili zemědělství, které živilo naprostou většinu lidstva až dosud, průmyslová revoluce nás posunula zase o krok dál - k průmyslové velkovýrobě. Vynalezli jsme nové stroje a vymysleli, jak je pohánět energií z přírody. Manufaktury, které využívaly lidskou sílu, přestaly být potřeba. A odzvonilo i středověkému feudalismu, aby ho mohl nahradit kapitalismus. Rozdělení na urozené šlechtické rody a obyčejné poddané vystřídaly dvě nové vrstvy: podnikavá buržoazie a její pracovní síla - proletariát. A všechno to začalo v Anglii.
POJEM KAPITALISMUS
Kapitalismus znamená, že soukromí podnikatelé na něčem vydělávají a část zisku (takzvaný "kapitál") pak investují do výroby (nakoupí nové stroje, zaměstnají víc pracovníků, apod.), aby vydělávali ještě víc. Zisk a jeho zvyšování je totiž jejich největší motivací. Stát do kapitalismu skoro nezasahuje, jedině pomocí zákonů.Co je potřeba, aby takový kapitalismus vůbec mohl vzniknout? Aby ambiciózní podnikatel mohl rozjet svou novou továrnu? Zaprvé potřeboval počáteční kapitál - tedy nějaké peníze, za které nakoupil první stroje a najal pár odborníků. Druhým předpokladem je samotná svoboda podnikání a svoboda pracujících lidí - v absolutistické otrokářské zemi totiž ani ambiciózní podnikatelé ani svobodní odborníci neexistují. A zatřetí nová technika. Ano, i manufaktury se dají rozšiřovat a dá se na nich bohatnout, ale automatické stroje jsou ještě lepší. Nejrychleji tyto předpoklady splnila Anglie, která nastřádala kapitál díky obchodu s otroky a svému silnému textilnímu průmyslu.
I technický pokrok začal právě u textilu. James Hargreaves v roce 1764 vynalezl "spinning jenny" - stroj na spřádání osmi vřeten naráz, který nahradil jednoduché kolovrátky. A Edmund Cartwright vytvořil první mechanický tkalcovský stav (do té doby se používal ruční stav známý už v pravěku). Díky těmto vynálezům mohli Angličané vyrábět nové bavlněné látky.
Jenže oba tyto stroje pořád fungovaly díky lidské síle. Tehdy existovaly vlastně jen čtyři zdroje energie: lidé, kteří se museli platit, zvířata, která bylo potřeba živit, voda, která byla na nepraktických místech, a vítr, který foukal jen občas. Angličtí vynálezci proto znovu začali uvažovat o parních strojích. Ty ve své podstatě znali už Řekové a ve středověku se výjimečně používaly k čerpání vody z dolů. Dosavadní verze byly moc slabé anebo velké a nepraktické, ale myšlenka to přece byla výborná. James Watt se proto pustil do zdokonalování a zmenšování a v roce 1774 představil malý dvojčinný parní stroj. To přineslo dvě zásadní změny - všichni najednou potřebovali uhlí, takže hornictví nabíralo na významu, a továrny se mohly přesouvat od řek právě k uhelným ložiskům a na další příznivější místa.
MIGRACE ZA PRŮMYSLEM
Když se továrny přesouvaly blíž k přírodním zdrojům, stěhovali se spolu s nimi i obyvatelé. V polovině 19. století Angličané v houfech migrovali ze zemědělsky úrodného jihu na průmyslový sever. Takto vyrostla i některá nová města, třeba Birmingham nebo Cardiff. Druhým směrem byl přesun z venkova do měst: populace Manchesteru se během 19. století zdesítinásobila. Anebo Londýn: za Cromwella měl asi 350 tisíc obyvatel, kolem roku 1800 dosáhl milionu a sto let nato už to bylo 5 milionů. Dalšími průmyslovými centry se staly třeba Sheffield a Liverpool.Když byly vyčerpány zásoby u povrchu, museli horníci klesat čím dál tím hlouběji, takže i v dolech našel parní stroj své využítí. Ani tak ovšem uhlí nestačilo, takže se jednak začalo dovážet ze Švédska a Ruska a vyráběl se z něj efektivnější koks. Hornictví a těžba byly důležité také z jiného důvodu - na výrobu strojů a jejich součástek bylo potřeba železo.
VYLEPŠOVÁNÍ ŽELEZA
I využití železa se postupně zdokonalovalo. Abraham Darby roku 1735 vytavil železo s koksem, čímž vytvořil užitečnou litinu, a později se začala využívat také pevnější a pružnější ocel. Henry Cort objevil výhody "pudlování", tj. míchání železné rudy, aby se zbavila příměsí síry a uhlíku. Podrobnosti o zpracování železa a oceli najdete v této chemické kapitole.Výrazný byl také pokrok v dopravě. Do 18. století používali Angličané nezpevněné římské silnice, které byly třeba v zimě naprosto nesjízdné. S novou metodou silničářství přišel John McAdam: udusat zem, zasypat sutí, vyhladit a zarovnat do mírného oblouku, aby dešťová voda stékala do příkopů na okrajích cesty. Podle svého autora se tomu říká "makadamování".
A konečně se dostáváme k symbolu průmyslové revoluce, tedy k železnici. Princip kolejí pro vozy znali už Římané a jejich myšlenka byla na začátku 19. století využita při budování koněspřežných drah (takzvaných "koněk"). Koleje snížily odpor mezi koly a zemí a tažní koníci toho tím pádem utáhli víc a rychleji. Jen co se tenhle vynález rožšířil do světa (v roce 1825 byla postavena veřejná dráha z Budějovic do Linze), Anglie už v duchu mechanizace pracovala na způsobu, jak i koně nahradit strojem. George Stephenson roku 1814 představil parní lokomotivu a v roce 1825 už jeho mašinka tahala třicet vozů ze Stocktonu-on-Tees do Darlingtonu a zpět.
ZÁVRATNÁ RYCHLOST
První vlaky dosáhly rychlosti nejvýše 20 km/h, ale o čtyři roky později předvedl Stephenson model "Rocket" s maximální rychlostí 46 km/h. Na to nebyl tehdy nikdo zvyklý a většina lidí se tak rychlé jízdy bála. Začalo se tedy uvažovat i o bezpečnostních opatřeních: před vlakem většinou jel jezdec na koni a na přejezdech mával červeným praporem. To bylo pravděpodobně první použítí červené barvy ve významu "Stůj!"Kromě silnic a železnic zažily rozmach také vodní kanály - během "kanálové horečky" vznikla pětitisícikilometrová síť nových vodních cest. A i ve vodní dopravě dokázali tehdejší géniové využít parní energii. Parník amerického vynálzce Roberta Fultona dokázal roku 1817 plout proti proudu z New Yorku do Albany a loď Savannah o dva roky později díky kombinaci plachet a parního stroje překonala Atlantik za 29 dní. Fulton mimochodem postavil i první ponorku pro Napoleona a první torpéda pro britské námořnictvo.
Našli jste chybu? Máte dotaz? Nápad? Připomínku? Pochvalu? Napište nám na info@edisco.cz.